Unieke content is van onschatbare waarde voor jouw socials. Je bent inspiratieloos, je weet even niet wat je wilt plaatsen via je socials. Laat mij je helpen!
Het is goed om met regelmaat te kijken wanneer je voor het laatst een review of een quote hebt geplaatst. En stel je jezelf weleens voor via social media? Je hebt vast onlangs nieuwe volgers erbij gekregen. Betrek jij je volgers genoeg bij je bedrijf en ben je je hier bewust van?
Gebruik de kracht van herhaling van eerder geplaatste posts of stories. Pas de tekst aan waar nodig en vervang de afbeelding. Blijf je statistieken checken, welke post, story of reel had een goed bereik en kun je wellicht herhalen.
Hieronder vind je 25 content tips die je kunt gebruiken voor social media. Ik noem het ook wel een inspiratieboost voor de online zichtbaarheid van je bedrijf.
- Over jou: Is het een tijdje geleden dat je jezelf hebt voorgesteld? Herhaal en pas de tekst aan waar nodig. Met nieuwe volgers is het altijd goed om je voor te stellen.
- Vertel je volgers waarom je doet wat je doet. Wat is het dat het maakt dat je zo gedreven en gepassioneerd met je werk bezig bent. Mooi om dit te delen met je doelgroep.
- Wat gebeurt er achter de schermen? Er gebeurt vast genoeg achter de schermen, hier kun je dan ook meerdere posts, stories of reels van maken. Denk aan nieuwe producten of diensten, of een sale, maar denk bijvoorbeeld ook aan hoe je werkplek eruitziet. Wat gebruik je, om je werk te kunnen doen, of je bent op weg naar een zakelijke afspraak.
- Geef een sneakpeek van een nieuw product, dienst of een ontwikkeling binnen je bedrijf. Maak je doelgroep nieuwsgierig.
- Neem je volgers mee in je dag, wat doe je vandaag? Wat staat er op de planning? Een afspraak met een klant, bestelling van de groothandel of leverancier is binnengekomen? Laat het zien via je socials.
- Wat zeggen klanten over jou en je bedrijf? Verzamel reviews van klanten en vraag of je deze mag delen via social media en je website. Aanbevelingen via LinkedIn, Google reviews of een appje van een klant. Dit zijn reviews!
- Plaats een FAQ, er zijn vast vragen van je doelgroep die regelmatig terugkomen, licht deze toe. Wellicht staan ze al op je website, een goede manier om ze ook als post, story of reel te plaatsen via social media.
- Plaats een inspiratie quote en leg uit waarom je deze quote plaatst, zorg dat je doelgroep zich herkent in de quote. Raak hiermee je doelgroep.
- Binnenkort! Wat kunnen je volgers binnenkort van je verwachten?
- Spring in op trends, (trendy audio, trendy reel), gebruik populaire muziek.
- De feestdagen zijn ideaal om te gebruiken als content voor je socials en ook voor je website. Denk aan Kerst, Valentijnsdag, Pasen, Moederdag, Vaderdag, schoolvakanties, verjaardagen en jubilea of speciale dagen zoals de EK.
- Werk met thema’s zoals zomervakantie/ vakantieplannen, weekendje weg, skivakantie, dagje weg. Haak in op waar je doelgroep naar op zoek is.
- Werk met kleurenthema’s. Laat bijvoorbeeld producten zien in 1 kleur. Voor diensten kun je denken om ook met thema’s te werken maar dan in onderwerpen.
- Bedank je trouwe volgers voor het volgen van je content. Of als je een bepaald aantal volgers hebt behaald.
- Plaats een hack, succes gegarandeerd. Begin met: ‘Dit moet je echt weten..’
- Maak een top 3, bijvoorbeeld tips, inspiratie of de best verkochte producten van de maand. Perfect voor een *carousel post. Verkoop je geen producten maar bied je diensten aan, laat ook hier een top 3 zien, welke diensten doen het goed.
- Je kunt dit maandelijks terug laten komen, per kwartaal en per jaar.
- Wat kun je je doelgroep leren over jouw product of dienst? Zorg voor educatieve content. Maak het leerzaam en informatie voor je klanten.
- Laat je werkplek zien, waar gebeurt het allemaal. Ruim je bureau op en deel een ‘before & after’ foto.
- Vertel iets grappigs over jezelf. Iets wat je volgers niet van je weten.
- Vier en deel je successen. Je mag laten zien wie je bent en wat je doet.
- Met wie werk je samen? Deel het met je volgers.
- Wat heb jij geleerd als ondernemer, do’s en dont’s.
- Maak een reel van de boeken die je graag leest of naar welke muziek je graag luistert.
- Neem hier in mee dat je doelgroep wilt weten met wie ze zaken doen, zorg dat ze jou beter leren kennen.
Loop je vast in het verzamelen van content, dan zal mijn andere blog via mijn eigen website je nog verder kunnen helpen. In mijn blog ‘Hoe verzamel je content voor social media.’ vertel ik je over de 3 contentvormen die je verder kunnen helpen om een strategieplan uit te schrijven die je kunt inzetten voor je socials.
Zoek je ondersteuning in het maken van content en het inplannen hiervan? Wil je nader kennismaken? Stuur een e-mail naar jessica@3xzichtbaar.nl om een belafspraak of online meeting in te plannen.
*Wat is een carousel post? Een carousel post op Instagram is een post waarbij je gebruik maakt van meerdere opeenvolgende afbeeldingen en/of korte video’s. Je kunt een carousel post op Instagram herkennen aan een vierkant wit icoontje, rechtsbovenaan de eerste afbeelding of video.