Vaak wordt gedacht dat LinkedIn alleen handig en zinvol is als je aan het solliciteren bent en een nieuwe baan zoekt.
Als ondernemer (MKB of ZZP) kun je echter ook volop gebruiken maken van dit platform.
Ik geef je hieronder 5 redenen om als ondernemer actief te zijn op LinkedIn.
1.
Je kunt laten zien dat je er überhaupt bent met je bedrijf!
Het is een middel om zichtbaar te maken dat je bestaat en wat je product of dienst inhoudt. Hiervoor is een goed LinkedIn profiel van belang en zo volledig mogelijk met o.a. een duidelijke omschrijving van je dienstverlening of producten, door de juiste keywords gebruiken én een bedrijfspagina.
2.
Netwerken.
Via LinkedIn ga je connecties aan. Dit kan zijn met bekenden maar uiteraard ook met mensen die je nog niet kent en waar je nu of later iets voor kunt betekenen.
Ik heb zelf ook de stelregel dat ik iedereen accepteer die mij uitnodigt om te ‘linken’. Kun je nu nog niets voor elkaar betekenen dan kan dit op termijn wellicht zo zijn.
Vergeet ook niet dat als je met iemand ‘gelinkt’ bent oftewel het is een connectie, je ook in beeld komt bij zijn of haar netwerk. Wanneer jouw connectie een bijdrage van jou deelt of liked, kan het zijn dat zijn of haar netwerk jouw oorspronkelijke bijdrage ook ziet.
3.
Updates delen.
Door regelmatig bijdragen te delen over je werk en bedrijf krijgt je netwerk én mensen daarbuiten een beeld van wat je te bieden hebt. Ook kun je andere dingen delen die je belangrijk vindt en op die manier verbinding aan gaan met je (potentiële) netwerk.
4.
Vindbaarheid op Google.
Wanneer iemand je naam invoert in Google komt vaak als eerste je LinkedIn profiel naar boven. Hoe mooi is het als deze dan volledig is en direct een goed beeld geeft van je activiteiten?
5.
Gevonden worden op LinkedIn. Wanneer je profiel bestaat uit de juiste zoekwoorden kun je gevonden worden en benaderd voor hetgeen je levert. Ben jij bijvoorbeeld een personal trainer en is iemand hier naar op zoek, dan kunnen ze bij jou uitkomen. Dit is omdat jij goed vindbaar bent op LinkedIn. Wanneer in het zoekveld van LinkedIn keywords als ‘personal trainer’ of ‘personal training’ worden ingevoerd dan kom jij komt naar boven. Doordat deze woorden terugkomen in je profiel klikken mensen door naar jouw pagina.
Oftewel, het kan je echt direct klanten opleveren. Je doelgroep is dus ook op LinkedIn aanwezig.
Wil jij als ondernemer actief zijn op LinkedIn? Wil je aan de slag met je profiel en zorgen dat jij en je bedrijf goed zichtbaar en vindbaar worden?
Neem dan contact met ons op!