5 tips voor het kiezen van de juiste profielfoto

Profielfoto’s, je ziet ze in alle soorten en maten. Maar waar moet je nu op letten bij het kiezen van een profielfoto? Zeker wanneer je de foto gaat gebruiken op een zakelijke netwerksite als LinkedIn is het belangrijk om een goede foto te kiezen. Daarom wat handige tips die je verder helpen.

Een foto van jou

Een open deur, maar wel meteen de belangrijkste: je profielfoto gaat over jou, dus ja, je moet er zelf op staan. Jouw profielfoto is dus geen foto van je kind, je kat of je nieuw aangeschafte auto.

Vakantie en/of feestfoto’s

Je wil een goede indruk maken, bezoekers zijn immers op zoek naar betrouwbare zakelijke contacten of professionele medewerkers. Met een foto waarop je feestend, compleet met blauwe pruik, bent vastgelegd ga je jouw doel niet bereiken.

Een recente foto

Een goede profielfoto kun je zien als een eerste kennismaking. Als alles goed gaat, volgen na deze eerste kennismaking nog meer afspraken. Dan is het wel zo prettig als de sollicitatiecommissie of je potentiële klant je herkent als dezelfde persoon als van de foto. Dus ben je inmiddels tien jaar ouder, of heb je je kapsel geheel veranderd? Zorg dan voor een nieuwe foto.

Kijk in de lens

Het is een goede gewoonte bij een kennismaking mensen aan te kijken. Dat kan ook met een foto. Wanneer je precies in de lens kijkt, heeft de kijker het idee dat je hem recht in de ogen kijkt.

Geen selfie

Je hebt niet altijd iemand in de buurt die jouw profielfoto kan maken. Toch is een selfie niet altijd de meest geschikte profielfoto. Zeker als je een foto met je telefoon vanuit de hand maakt, is de afstand tussen je gezicht en de lens vaak net even te kort. Dat geeft een vertekening, waardoor je net niet helemaal jezelf lijkt. Zoek dus een vriend of vriendin die je kan helpen met het maken van de foto.

Dat waren de vijf belangrijkste tips. Met dit in het achterhoofd ga je een betere keuze maken voor jouw profielfoto. Wil je er hulp bij hebben en het professioneel aanpakken? Neem dan contact met me op.