visuele zichtbaarheid is onmisbaar bij branding

Branding – 5 tips om het je gemakkelijker te maken

Branding, je hoort er van alles over. Maar wat is het eigenlijk, en hoe kun jij het gebruiken voor je bedrijf?

Allereerst maar eens een definitie: “Branding is het hele proces waarbij een unieke identiteit voor bedrijf, product of dienst wordt gecreëerd met als doel een positieve indruk bij de doelgroep achter te laten, loyaliteit en vertrouwen op te bouwen.”

Fotografie speelt daarbij een cruciale rol. Passend beeld vergroot immers de kracht van  je boodschap. Logisch ook wel; met je teksten leg je uit wat je te bieden hebt, maar met het beeld laat je het zien. En een goed gekozen beeld geeft elke tekst een emotionele lading mee.

Best een omvangrijke opdracht dus, die branding: een identiteit creëren, je verhaal vertellen, goed beeld erbij, en dat dan op de juiste manier, zodat je een goede indruk achterlaat. Dat  is niet zo één, twee, drie gedaan en zeker geen eenmalige actie dus. Met andere woorden: je moet regelmatig wat van je laten horen om niet vergeten te worden. Maar met de onderstaande handvatten heb je genoeg in handen om het contact met jouw doelgroep te leggen én consistent te onderhouden.

Visuele identiteit

Fotografie helpt bij het creëren van een consistente visuele identiteit voor het merk. Door te fotograferen in een bepaalde stijl, of je huisstijlkleuren terug te laten komen in de foto’s laat je keer op keer jouw merk zien en bouw je een herkenning op.

Bedrijfscultuur en achtergrondverhaal

Foto’s van je werkruimte, je team of het productieproces laten de bedrijfscultuur en het verhaal van jouw bedrijf zien. Dit brengt een connectie tot stand en bouwt aan het vertrouwen bij  je (toekomstige) klanten. Ze leren je als het ware alvast een beetje kennen.

Sociale media en marketingmateriaal

Een beeldbank met passend beeld is onmisbaar voor elke ondernemer die zich bezighoudt met (online) marketing. Visuele content trekt veel meer aandacht en vergroot de betrokkenheid bij je berichten. Inspiratie opdoen? Kijk dan eens hier.

Website

Elke ondernemer weet dat een goed ontworpen bedrijfswebsite een must is. Het is de uitgelezen kans om potentiële klanten kennis met jou en je bedrijf te laten maken. En ook op je website is authentiek beeld van hoge kwaliteit weer een onmisbaar onderdeel.

Pers

Stel, je wordt geïnterviewd voor een vakblad, dan maakt zo’n artikel net wat meer impact met goed fotomateriaal erbij. Wil je zelf grip houden op het soort beeld dat erbij geplaatst wordt, dan is het een goed idee om te zorgen dat je foto’s hebt die jouw verhaal en merk het beste ondersteunen.

Ik hoop dat je met deze handvatten uit de voeten kunt. En heb je vragen, natuurlijk mag je altijd contact met me opnemen om er eens over te sparren.