De 3 doelen bij LinkedIn gebruik

In veel bijdragen en posts deel ik al waarom het zinvol is om een goed werkend LinkedIn profiel te hebben. Bij het inzetten van LinkedIn heb je doorgaans 3 doelen. Het wordt wel eens tijd om de 3 doelen bij LinkedIn gebruik eens verder toe te lichten.

Zichtbaarheid
Allereerst wil je goed zichtbaar en daarmee ook vindbaar zijn. Je verkoopt een product of dienst en dan wil je dat potentiële klanten je hiermee ook kunnen vinden. Bedenk goed ‘waar wil ik op gevonden worden’?
Als je bijvoorbeeld bedrijfsevenementen organiseert wil je dat degene die aan de bedrijvenkant hiervoor verantwoordelijk is jou ook kan vinden.
Hoe doe je dit? Door gebruik te maken van de juist kernwoorden/zoekwoorden. In dit voorbeeld zorg je dat de woorden evenement, bedrijfsevenement, bedrijfsfeest etc. 5-8 keer terugkomen op je profiel. Zo wordt door het algoritme van LinkedIn herkend dat deze woorden belangrijk zijn.
Bij een zoekopdracht op deze woorden kom je met jouw profiel vervolgens hoger in het zoekresultaat naar boven.
Daarnaast zorg je natuurlijk dat je kopregel en functienaam ook direct duidelijk maken waar jij je mee bezig houdt en voeg je hier ook een of meerdere kernbegrippen aan toe.

Netwerken
LinkedIn is bij uitstek het platform om te netwerken. Hier zijn diverse mogelijkheden voor. Je kunt mensen zelf benaderen die je dankzijn een digitale zoektocht hebt gevonden omdat je zaken wilt doen.
Daarnaast heb je je bestaande contacten die regelmatig via je bijdragen iets van je horen. Dezelfde connecties kunnen je ook in contact brengen met hun contacten (2e graad connecties) en jou zo aanbevelen.
Daarnaast zijn er nog de groepen waar je op basis van een vakgebied, onderwerp of bijvoorbeeld regio andere ondernemers en professionals vind. In een groep kun je direct contact met elkaar leggen.
Vergeet ook de mogelijkheid niet om te reageren op berichten die in je tijdlijn voorbij komen. Dit kunnen ook bijdragen van mensen buiten jouw directe netwerk zijn doordat jouw netwerk deze bijdragen hebben gedeeld. Het geeft jou wel de mogelijkheid om te reageren en contact te leggen.

Expertstatus
Tot slot geeft een volledig profiel je de mogelijkheid om als expert in een bepaald vakgebied of branche te worden gezien.
Door je profiel kun je laten zien hoe lang je al werkzaam bent met een bepaald product of hoeveel ervaring je hebt met het verlenen van je dienst. Wanneer je regelmatig tips en informatie deelt, kun je je kennis en ervaring laten blijken.
Daarnaast helpen aanbevelingen (referenties) onderaan je profielpagina met het neerzetten van de ervaring die anderen met jou hebben opgedaan.
Ik merk dat veel mensen terughoudend zijn om om die aanbeveling te vragen. Durf dit echter gewoon te doen want een tevreden klant vertelt tenslotte graag iets positiefs over jou!

Wanneer je met deze 3 doelen in je achterhoofd je profiel gaan optimaliseren kun je hier al snel profijt van hebben.
Dan gaat LinkedIn ook voor jou werken en is het een echt visitekaartje voor je!

Ik hoop dat bovenstaande over de 3 doelen bij LinkedIn gebruik je op weg kunnen helpen. Kun je hulp bij gebruiken om je LinkedIn profiel volledig te maken en wil je alle mogelijkheden inzetten? Neem dan contact met mij op en dan pakken we samen je profiel aan.