Ik ben er gek op, fotograferen tijdens bijeenkomsten en grotere events. En heel erg raar vind ik dat ook niet. De sfeer die er hangt, de interactie tussen mensen, leuke details, er is altijd genoeg te fotograferen. En dus kom ik regelmatig thuis met een paar honderd foto’s. Dus: zo’n eventreportage hoe doe je dat nou eigenlijk?
Maar is méér ook altijd béter?
Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, het antwoord is nee, meer is zeker niet per se beter. Het is het zaak om uit die honderden foto’s juist die plaatjes te pikken die zorgen voor een compleet en samenhangend verhaal.
LIFE formule
Een goede reportage is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Voor de opbouw van m’n reportages maak ik gebruik van de LIFE formule. Deze formule is ooit in het leven geroepen door het Amerikaanse tijdschrift LIFE MAGAZINE. De redacteuren eisten van hun fotojournalisten altijd tenminste acht verschillende type foto’s bij een artikel voor in het magazine. Helder vertaald in een handig lijstje. De gedachte hierachter is dat er op deze manier een uniform en toch gevarieerd beeld beschikbaar was om de boel vorm te geven. Ik houd bij het fotograferen dit lijstje in m’n achterhoofd. En later, bij de selectie van de beelden gebruik ik hem opnieuw.
Enne, die acht type foto’s betekent natuurlijk niet dat ik maar acht foto’s maak of selecteer. Het is geen wet van Meden en Perzen: is een bijeenkomst wat langer en gebeurt er veel, zijn er meer foto’s dan bij hele korte bijeenkomsten. Dan is het meer een persmoment, en pik ik er een paar onderdelen van het lijstje uit. Het gaat er mij vooral om dat ik een leidraad hebt voor gevarieerd beeld binnen m’n reportages.
Weten wat je kunt verwachten binnen een reportage?
1. Introductie / overall
Vaak een inleidende foto die een idee geeft van de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Voorbeelden: een wijde foto van de omgeving, maar het kan ook een reeks van detailfoto’s zijn.
2. Medium
Dit type foto ligt ergens tussen een overall beeld en een detailfoto in. Je zit als het ware net iets dichter op het onderwerp.
3. Interactie
Foto’s die laten zien wat er gebeurt. Ontroerende momenten, interactie tussen mensen onderling, of mensen met hun omgeving. Een van m’n favoriete onderdelen binnen de reportagefotografie!
4 Portret
Vaak foto’s van de hoofdrolspelers in de reportage. Opvallende bezoekers, sprekers, vrijwilligers. Vaak zijn het omgevingsportretten, voor nog nét wat meer context in het verhaal.
5. Details
Tegenhanger van de overzichtsfoto. Hier vertel je (een deel van) het verhaal met details. Vaak zijn ze ogenschijnlijk onbelangrijk, maar geven ze flink betekenis of duidelijkheid aan de reportage. Zoals bij punt 1 al genoemd: een serie van dit soort specifieke details kan heel goed als overzichtsfoto dienen.
6. Sequentie / reeks
Sequentiefoto’s geven een gevoel van tijd en actie aan een fotoreportage. Het zijn kleine serietjes in de reportage, bijvoorbeeld begin, midden, eind van een handeling, of juist een onderwerp of handeling die steeds terugkomt in verschillende foto’s. Bij grotere evenementen kunnen in de uiteindelijke selectie meerdere van deze serietjes voorkomen.
7. Kern
Een sprekende foto die de serie kernachtig samenvat. Kan de serie en daarmee jouw verhaal afsluiten.
8. Signature
De iconische of meest krachtige foto van de serie. Een foto die zowel het verhaal vertelt als de nieuwsgierigheid naar de rest van de serie aanwakkert. Het is de coverfoto, de foto die je gebruikt als afbeelding bij je blog.
Eerder dit jaar was ik bij de première van de film Kleinkinderen van de Oost. Aan de hand van het LIFE lijstje kan een korte reportage er dan zo uitzien.
Wat heb jij aan deze kennis?
Misschien denk je nu: “Leuk dat je dit allemaal voor me opschrijft Els, maar wat héb ik hier nu aan?”. Ik zou zeggen, houd dit lijstje in gedachten wanneer je foto’s kiest voor wat dan ook. Ook voor de marketing van jouw bedrijf kan het handig zijn gestructureerd te selecteren. Of je nou een paar foto’s nodig hebt, of een hele serie om bijvoorbeeld een album over een bepaald onderwerp te vullen, met dit lijstje kies je net wat gerichter en breng je jouw boodschap helder over het voetlicht. Meer inspiratie opdoen? Dat kan hier. Meer weten of eens overleggen over mogelijkheden? Neem contact met me op.