Bedrijfsotografie die jouw verhaal vertelt

Verhaal in beeld – ofwel hoe je regelt dat je altijd genoeg content hebt

Dit voorjaar was 3x zichtbaar te gast in de ondernemerstalkshow Ondernemend Purmerend. Talkshowhost Thierry van der Weide vroeg me: ‘Wat is nou goede bedrijfsfotografie?’

Daar kan ik natuurlijk heel kort over zijn: goede bedrijfsfoto’s vertellen het verhaal van jouw onderneming. Punt.

Maar natuurlijk, er is nog wel wat meer over te vertellen. Dus wil jij je beeldbank vullen met foto’s die speciaal voor jouw bedrijf zijn gemaakt, bereid je dan voor met deze 5 tips.

  • Ben je zzp-er? Of heb je personeel? Dan zijn jij en/of je medewerkers degenen die contact met potentiële klanten hebben. Vraag je af wat je zelf doet als je op zoek bent naar een professional. Grote kans dat je op website of social media profiel op zoek gaat naar de mensen achter het bedrijf. Voordat je met elkaar in zee gaat wil je immers een inschatting kunnen maken of er een ‘klik’ is. Precies daarom is het belangrijk dat je zorgt voor actuele foto’s waarop jij en je medewerkers te zien zijn. Dan is de ‘eerste kennismaking’ alvast geregeld.
  •  Het klinkt simpel: je verhaal in beeld brengen. Maar voordat je kan gaan nadenken over hoe je dat dan zou willen laten zien, is een ding heel belangrijk: dat jij zelf scherp hebt wat dat verhaal nou eigenlijk is. Een niet te onderschatten stap, maar denk daarin ook weer niet te groot en moeilijk. Vraag je af welke dingen jij doet die maken dat klanten echt bij jou moeten en willen zijn. Staat bijvoorbeeld bij jou persoonlijke aandacht voor de klant met stip op nr. 1? Dan is dat al een stukje van je verhaal dat je echt moet laten zien. Maak voor jezelf eens een lijstje van 3 – 5 zaken die jouw bedrijf typeren.
  • Heb je bovenstaand lijstje gemaakt, dan kun je echt van start. Samen met je fotograaf stel je een zogenoemde shotlist op. Een lijstje waarop je beschrijft hoe de foto’s die jouw verhaal gaan vertellen eruit moeten zien. Wat moet erop te zien zijn? Wie moet erop staan? Zo bepaal je per foto welke boodschap die moet overbrengen en kun je met elke foto zorgen voor mooie content op al jouw kanalen.
  • Soms staan er op de shotlist ook foto’s van situaties met klanten. Regel dan iemand die model wil staan als jouw klant. Misschien wil zelfs een van jouw klanten wel meewerken. Dit is meteen een goed moment om te bedenken of je nog andere mensen, props of een locatie nodig hebt op de dag van de shoot.
  • Met bovenstaande punten ben je zo goed als rond. Als laatste: op de foto gaan vinden veel mensen best wel wat ongemakkelijk. Daar help ik je wel doorheen. En houd je einddoel in gedachten: het is gewoon heel tof om straks een goed gevulde beeldbank tot je beschikking te hebben.

Meer weten? Je mag me altijd even bellen of mailen, dan kunnen we kijken waar jij nou echt mee geholpen bent.