Hoe kun je groeien met Pinterest?

Hoe kun je groeien met Pinterest? 

Gebruik jij Pinterest al zakelijk? Heb je een account en doe je er niets mee? Gemiste kans!

Pinterest is een platform van inspiratie en ideeën, een zoekmachine waarbij het niet gaat om hashtags maar om zoekwoorden. Pinterest is geen social media kanaal. Bij social media gaat het om likers, reacties, interactie terwijl het bij Pinterest juist om zoeken gaat. Het zoeken naar inspiratie en ideeën. Visualiseer de customer journey (klantenreis) met Pinterest. Pinterest is 1 van de belangrijkste zoekmachines naast Google.

Hoe zet je Pinterest zakelijk in?

Maak een lijst met zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Op welke woorden wil je dat jouw producten, diensten of blogs gevonden worden. Welke zijn van belang voor jouw doelgroep? Waar is jouw doelgroep naar op zoek. Geef de oplossing door te pinnen.

Bedenk eens hoe je zelf iets op zoekt via Pinterest. Maak het overzichtelijk voor jezelf. Vergelijk het ook met zoeken via Google. Pinterest kun je zien als een digitaal prikbord of vergelijken met een moodboard of vision board. Een bord is een album vol met foto’s van interesses, ideeën en inspiratie die je in een bord kunt verzamelen.Het is makkelijker dan social media omdat het bij Pinterest gaat om vindbaarheid. Je kunt niet alleen foto’s plaatsen maar ook video’s. En je verwerkt een link van je website wat meer bezoekers naar je website genereert.

Wat is pinnen?

Inspireer jouw doelgroep door borden aan te maken en start met pinnen.  Start met 5 borden en bouw dit uit. Als je een bord aanmaakt zorg dan voor een goede en duidelijke beschrijving over jouw product, dienst of blog. Schrijf dit eerst uit voordat je het bord gaat aanmaken.

Welke producten of diensten wil je vindbaar maken voor jouw doelgroep? Vul de borden met pinnen door een foto of video te plaatsen van jouw product of dienst, zorg voor professioneel beeldmateriaal. Neem hier ook je branding in mee zodat je pins herkenbaar, zichtbaar en vindbaar zijn.

Geef een pin een duidelijke titel, een omschrijving met minimaal 100 tekens tot maximaal 500 tekens en gebruik hiermee het content van je website. Plaats url’s die verwijzen naar jouw website en zorg dat een bord minstens 20 pins bevat.

Verhoog je conversies door Pinterest zakelijk in te zetten voor je onderneming. Hier komt ook weer de branding in terug, welke huisstijl zet je in. Denk na welke sfeer je wilt creëren met je pins en borden. Om je branding in te zetten kun je gebruik maken van Canva. Denk maar eens aan de feed of stories van Instagram. Zo is dit ook mogelijk met Pinterest. Je werkt dan met de juiste formats wat Pinterest graag ziet.

Gebruik deze 7 stappen om een start te maken:

  1. Gebruik zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.
  2. Kies voor lange afbeeldingen (2:3) .
  3. Vul zoveel mogelijk informatie in bij de beschrijving.
  4. Regelmatig pinnen en repinnen.
  5. Maak gebruik van het planningstool. 
  6. Zet een pin-button op je website.
  7. Claim je website met een HTML tag.

Ondersteuning nodig voor Pinterest?

Is Pinterest voor jou interessant en zou je deze zoekmachine zakelijk in willen zetten voor jouw onderneming? Hier kan ik je in ondersteunen, ik zorg voor een professioneel profiel, ik zet borden op en doe onderzoek naar de juiste zoekwoorden. Borden vul ik met pins met een duidelijke titel, een omschrijving met een url die verwijst naar de pagina op je website.

Maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek van 20 minuten of meld je aan voor een social media scan waarin ik jouw socials onder de loep neem, een verslag schrijf met tips en advies en je stap voor stap begeleidt naar het verbeteren van jouw online zichtbaarheid.